top of page
Søg
  • Forfatters billede@nicolinemoellerauthor

Fantasy Festival - en hyldest til magien


'Riddersalen' - bogmessens centrum.

I denne weekend kørte jeg den 221 kilometer lange vej fra Aalborg til Esbjerg for at tilbringe min lørdag i magiens tegn. Normalt afskyr jeg lange køreture, men jeg følte mig som Harry på sin Nimbus 2000 i min lille Peugeot. Når man glæder sig over noget, er tid og distance en relativ størrelse.


Første gang jeg deltog i festlighederne var tilbage i 2017. Ved et tilfælde så jeg den fængslende, midnatblå plakat med den sorte drage hængende på opslagstavlen på mit lokale bibliotek.

Jeg måtte bare af sted. Dét event var mit event. Også selvom at der stod 'Esbjerg Kommune' med småt i hjørnet, og afstanden kunne gøre det ud for rejsen fra Herredet til Mordor. Faktisk blev min veninde og jeg interviewet af et par repræsentanter for Esbjerg Kommune angående det at deltage og komme langvejs fra. Vi blev blandt andet spurgt, om vi syntes, at det var turen værd, og om vi troede, at det ville gavne Esbjerg Kommune at arrangere sådan et event. Svaret, de fik, var kort og kontant: Ja.


I år var det femte gang, at Esbjerg Hovedbibliotek åbnede portalen til deres bogmesseunivers. Mit gensyn med festivalen var omtrent lige så glædeligt, som da Frodo genforenedes med Gandalf og de andre hobitter i Rivendell. Jeg havde det som om, at jeg var ti år gammel igen, og selvom at jeg nu er en 'voksen' kvinde på 26 år, kunne jeg mærke, hvordan min barnlige fantasi og og begejstring fik lov at blomstre og sprudle. Man skulle tro, at arrangørerne havde drysset fe-støv over de adskillelige boder og stande.




Et sanseligt eventyr


I tilfælde af, at du aldrig før har gæstet Fantasy Festivalen i Esbjerg, vil jeg lige prøve at male billedet for dig:

... Fra nær og fjern strømmede bogorme, nørder, rollespillere, cosplayere, bloggere, kunstnere, skjalde, middelalderfanatikere, forfattere og forfatterspirer og andet godtfolk til kongeriget Esbjerg. Det var blevet tid til det årlige ritual på slottet 'Hovedbiblioteket', hvor de hellige skrifter skulle ofres til det fantasy-hungrende folk. Det første, der mødte menneskemængden var duftene på markedspladsen; rygende bål, kroens mystiske 'eventyrgryde', heksens urtehave og den uimodståelige honningmjød. Lyden af skjaldenes muntre sang, legende småbørn, tudende ugler og metal-mod-metal i kamparenaen mindede folket om, hvad der ventede dem af herligheder på denne velsignede dag. De mange kræmmere viste stolt deres varer frem for de mange tilrejsende; prægtige smykker, kunstfærdigt udskårne trææsker, dyrskind og smukke klæder og gevandter og meget mere. Den søde smag af de karameliserede æbler var med til at gøre dagen helt uforglemmelig ...



Højdepunkterne


Min dag startede ud med velkomsttalen, der officielt erklærede Fantasy Festivalen åben. De to udenlandske 'Guest of Honour' - Peter V. Brett og Julie Kagawa - fik hilst på deres fanskare, som velkom dem med klapsalver. Derefter gik jeg straks i gang med at udforske 'Riddersalen', hvor selve bogmessen foregik. Mange forfattere stod klar til uformel snak og bogsignering ved deres forlags stand.



Klokken 11:30 tog jeg til foredrag med manden, der på mange måder definerede min barndom med TV-udsendelsen 'Troldspejlet': Jakob Stegelmann. Jakob er en mand af folket, og han har tryllebundet det danskerne siden 1989 - og gør det stadig. Han besidder en helt særlig evne til at formidle, som er virkelig beundringsværdig. Hans foredrag i 'Alkymistens Tårnværelse' var et mix af fortællinger om barndomsoplevelser og oplysning om fantasy-genrens udvikling gennem tiden med dertilhørende filmklip.



Senere på eftermiddagen deltog jeg i et oplæg ved Mads Schack-Lindhardt omhandlende skriveproces, dovenskab og (mangel på) planlægning. Jeg var ikke tidligere bekendt med Mads' forfatterskab, men jeg skal da lige love for, at han fangede min interesse. Mads har en smaddergo', lun humor, og så er konceptet for hans bogserie 'Stjernekrønikerne' virkelig interessant (googl ham!).


Og endeligt: Ingen Fantasy Festival uden en tom tegnebog! Det i sig selv er ikke et højdepunkt, men det er 'høsten', som jeg kunne tage med mig hjem derimod. Allerede inden festivalen vidste jeg, at jeg ville have fingrene i 'En konges vej - Del 2' af Brandon Sanderson. Den danske oversættelse af bogen er udgivet af forlaget Ulven & Uglen. Sandersons bog-serie rummer en virkelig fed worldbuilding, som jeg er dybt fascineret af og ikke har set lignende. Jeg måtte bare eje den bog! Derudover købte jeg to bøger ved forlaget Facet's stand; 'Pigen som ikke var der' af Nick Clausen og 'De dødes tid' af Thomas Helle. Jeg glæder mig især til at læse Thomas bud på, hvordan apokalypsen ville udspille sig i det danske landskab. I indkøbskurven røg der også to brætspil ned, nemlig 'Mansions of Madness' og en udvidelsespakke til 'Mysterium'. Dem kommer I helt sikkert til at høre mere om i et fremtidigt blog-indlæg.


Klar til kolde og våde efterårsaftener? Ja, det tror jeg nok!

Dagen går på hæld


Min begejstring for arrangementet er omtrent lige så stor som The Capitols begejstring for The Hunger Games. Der er selvfølgelig allerede sat et stort, fedt kryds i min kalender. Vi ses igen næste år, Esbjerg!

Hvis blog-indlægget var vækket din lyst til at læse mere om Fantasy Festivalen eller måske endda til selv at deltage i den næste år, kan du læse mere på festivalens webside.



Mit møde med en utroligt kærlig hornugle.



49 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
Indlæg: Blog2 Post
bottom of page