top of page
Søg
  • Forfatters billede@nicolinemoellerauthor

Novelleforfatter - min debut



Novelleforfatterdebut. Mhmm! Prøv lige at smage på ordet engang. Det er et langt ord, men det er lækkert. Ej, nu skal jeg nok holde op med at pjatte! Men nøj, hvor er jeg altså bare stolt over at kunne fortælle, at jeg til sommer kan kalde mig udgivet novelleforfatter.


Jovist, jeg har langt vej endnu, før jeg er sådan en "rigtig", etableret forfatter. Ikke desto mindre er det her første skridt på vejen, og det i sig selv er stort. Min skrivemotivation har aldrig været større.


Noget andet er, at det ikke er en hvilken som helst novelle. Der er nemlig tale om udgivelsen af en selvbiografisk historie, der tager udgangspunkt i min oplevelse som stress- og depressionspatient.


Mit skriveeventyr er begyndt. Nu kører toget ...




Historier fra psykiatrien


'Nu kører toget' er faktisk navnet på min novelle. Den udkommer i antologien 'Historier fra psykiatrien' ved Forlaget Klippe. Bogen er en samling af selvbiografiske noveller skrevet af forfattere, der alle på den ene eller anden måde har stiftet bekendtskab med psykiatrien og det at være psykisk sårbar.


Projektet er ledt an af forlagsstifter og forfatter Sissel Moody. Tilbage i efteråret 2020 udgav hun sin novelle 'Den hvide pyjamas' til fri download på Forlaget Klippes hjemmeside. Interessen for emnet, nemlig hendes eget første møde med den psykiatriske skadestue, skulle vise sig at være stor. Faktisk så stor at hun lod sit forlag indkalde til en novelleantologi skrevet af dem, der har haft psykiatrien inde på livet.


Antologiens vision er at gøre op med det tabu, der er forbundet med psykisk sygdom og psykiske lidelser. Det er et tiltag, jeg med hele mit hjerte gerne vil støtte op om, og derfor indsendte jeg mit bidrag. Heldigvis var det godt nok til at komme med i antologien, og det er jeg virkelig taknemmelig for.





Sissel Moody - en modig forgangskvinde


Selvom det er hårdt og krævende for den, der åbner sig op, er det vigtigt at sætte ord på det, der svært. Det er den eneste måde, man kan gøre noget uhåndgribeligt forståeligt for dem, der ikke selv har prøvet at være psykisk sårbar.


Sissel Moody er ikke bange for at sige sin mening om de ting, andre ikke tør sætte ord på. Hun er ikke bange for at fortælle om de psykiske udfordringer, hun selv har stået med. Der er brug for sådan nogen som Sissel. Der er brug for forgangspersoner og rollemodeller. Der er brug for nogen, der tør stå frem og fortælle sin historie. Der er brug for mod.


Sådan en rollemodel vil jeg også gerne være.


Kun ved at italesætte kan man gøre op med tabu.


Jeg har mærket på min egen krop, hvor svært det kan være at sætte ord på sin sygdom. Angsten for, hvad andre tænker, fylder meget. Også i tiden efter sygdommen. Som eksempel kan jeg nævne min første jobsamtale efter raskmelding. Jeg følte, jeg havde en "plet" på mit CV på 1,5 år, som jeg skulle kunne redegøre for. Ja, jeg følte mig sgu nærmest som en kriminel! Følte jeg skulle bevise, at jeg ikke længere var syg. Bevise at jeg var klar.

Jeg valgte at være ærlig omkring mit sygdomsforløb og dets omfang.


Jeg fik jobbet.


At tale højt kan betale sig. Det kan mod også.




Nu kører toget


Min novelle 'Nu kører toget' tager udgangspunkt i en samtale, jeg havde med min daværende psykolog, men i bund og grund handler den om medicinangst og at erkende sin sygdom og dermed behovet for hjælp; hvad der for mig blev det første skridt mod healing.


Jeg håber, at andre stress- og depressionsramte vil opsøge hjælp. Hellere i dag end i morgen. Selvom man ikke selv er i stand til at se en vej ud af mørket og måske, ligesom jeg gjorde, føler sig værdiløs og ligegyldig, så er man det værd. Du er hjælpen værd.


Hvis du har lyst til at læse mit og alle de andre forfatteres bidrag til 'Historier fra psykiatrien', så følg med på min Instagram-profil og på Forlaget Klippes hjemmeside hvor der vil blive postet om den kommende udgivelse. Antologien forventes at udkomme her til sommer 2021.


Hvis du vil læse mere om min oplevelse med stress og depression, kan du dykke ned i min blogserie Depressions-dagbog: Min rejse ud af mørket.




Kort om Forlaget Klippe


Forlaget Klippe er stiftet af forfatter Sissel Moody, der har skrevet fantasytrilogien 'Forbandelsen over Laitana'. Klippe udgiver hovedsageligt fantasy og realisme for børn og unge, men andre udgivelser som 'Historier fra psykiatrien' kan forekomme.


Der er tale om et forlag, der udgiver bøger med omtanke for miljøet; både i forhold til bogproduktion, forsendelse og markedsføring.


I løbet af 2021 udgiver forlaget flere romaner og novelleantologier - blandt andet Historier fra psykiatrien som jeg bidrager til. Du kan læse meget mere om Forlaget Klippes udgivelser her.


Har du et forslag til, hvilket velgørende formål i psykiatrien overskuddet af bogsalget skal doneres til? Hvis ja, opfordrer forlagsejer Sissel til, at du skriver en mail med dit forslag til kontakt@forlagetklippe.dk.




26 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
Indlæg: Blog2 Post
bottom of page